8 zásad pre úspešné handmade podnikanie

8 dôležitých zásad pre úspešné handmade podnikanie. Riadiš sa nimi?

Handmade podnikanie  môže byť na jednej strane nesmierne naplňujúce, pretože robíme to, čo milujeme. No na strane druhej je to podnikanie a to môže byť veľmi náročné. Dosiahnúť úspech výrobou vlastných produktov nie je len o kreativite a tvorivej vášni, ale aj o schopnosti podnikať múdro a s dobre premyslenou stratégiou. 

V tomto článku ti ukážem 8 dôležitých zásad, ktoré ti poslúžia ako taký kompas, ak túžiš budovať úspešné handmade podnikanie. Každá jedna je nesmierne dôležitá, pretože nielen neúspech je dôvodom na vyhorenie, ale aj opačná situácia, keď sa ti začne veľmi dariť. Z vlastnej skúseností viem, že ak v podnikaní absentuje niektorá z týchto zásad, môže to postupne viesť k tomu, že napriek úspechu začneš svoje podnikanie nenávidieť.

Bez ohľadu na to, či si  začínajúca podnikateľka alebo máš za sebou už niekoľko rokov, tento článok ti poskytne cenné rady a návody, ako pracovať na stabilnom a prosperujúcom handmade podnikaní.

8 zásad pre úspešné Handmade podnikanie

1. Mysli ako podnikateľka

Po pridelení IČA  je dôležité si uvedomiť, že už nie si len hobby umelec, ale aj podnikateľka. Ja som niekde počula úžasnú definíciu, kto je to vlastne podnikateľ. 

Podnikateľ je človek, ktorí je denno-denne pripravený riešiť neočakávané situácie a problémy.

Svet podnikania nie je prechádzka ružovou záhradou. Je často plný nečakaných prekvapení a neustálych výziev. Je skutočne dôležité začať pracovať na pozitívnom a nazvem to podnikateľky orientovanom myslení

Pozitívne myslenie je kľúčovým faktorom pri úspešnom handmade podnikaní. Prečo? Je veľmi jednoduché stratiť motiváciu a sebavedomie, keď podnikanie nejde podľa plánu. Keď podnikáš už nejaký čas, tak mi toto určite potvrdíš. 

Čo som sa v podnikaní naučila je to, že ak chcem zažívať úspech, musím začať akceptovať aj neúspech. Začni sa jednoducho z neúspechov tešiť.

Charoit.sk
Charoit.sk

Svet podnikania nie je prechádzka ružovou záhradou. Je často plný nečakaných prekvapení a neustálych výziev. Je skutočne dôležité začať pracovať na pozitívnom a nazvem to podnikateľky orientovanom myslení

Pozitívne myslenie je kľúčovým faktorom pri úspešnom handmade podnikaní. Prečo? Je veľmi jednoduché stratiť motiváciu a sebavedomie, keď podnikanie nejde podľa plánu.

Charoit.sk
Charoit.sk

Keď podnikáš už nejaký čas, tak mi toto určite potvrdíš. 

Čo som sa v podnikaní naučila je to, že ak chcem zažívať úspech, musím začať akceptovať aj neúspech. Začni sa jednoducho z neúspechov tešiť.

Tvoje zlyhania sú len dočasné prekážky, a každá z nich ťa učí niečo nové a posúva bližšie k úspechu. Ak budeš neustále s neúspechmi bojovať, budeš sa od želaného výsledku vzdaľovať. Mám to vyskúšané na vlastnej koži.

Podnikateľsky myslieť znamená, že sa prestaneš na všetko pozerať ako na problém. V každej situácii hľadaj to pozitívne, hľadaj príležitosť.  Máš málo objednávok? Nepozeraj sa na to z pozície obete. Ľudia nenakupujú, lebo nemajú peniaze. Ľudia nenakupujú, lebo konkurencia má nižšie ceny. Lebo…

Mám málo objednávok? Ok, čo som naposledy urobila a prinieslo mi to xy nových objednávok? Ako môžem vyplepšiť svoje produkty, aby som bola pre zákazníkov atraktívnejšia ako konkurencia a zároveň mohla cenu ešte navýšiť. Kde budem hľadať solventnejších zákazníkov, ktorí jednoducho nebudú riešiť cenu. 

Podnikateľské myslenie nie je niečo, s čím sa človek narodí, ale niečo, čo sa dá naučiť. Ako? Začať môžeš tým, že sa rozhodneš odteraz myslieť ako podnikateľka.  Začneš tento spôsob myslenia aplikovať do praxe, budeš skúšať a trénovať. Ak budeš mať pocit, že sa ti nedarí, spomeň si na tento článok. Polož si jednoduchú otázku: Ako by danú situáciu riešila úšpešná handmade podnikateľka?

2. Zabudni na perfekcionizmus

Toto je navonok jednoduchá zásada, a predsa tak náročná.  O tejto téme, by som mohla napísať samostatný článok. Naozaj mi veľmi dlho trvalo pochopiť, ako ma môj perfekcionizmus brzdí v úspešnom handmade podnikaní.  

Navonok to možno znie ako pozitívny atribút, no opak je pravdou.  Perfekcionizmus vedie k zbytočnému mrhaniu časom. Tie dlhé hodiny, ktoré tráviš nad každým detailom výrobku, spôsobujú, že ti výroba trvá oveľa dlhšie. Tým pádom si obmedzuješ objem výroby a následne svoj zisk. A ver mi, že zákazníci to aj tak nevidia tak, ako to vidíš ty. 

Sústredenie sa na kvalitu a hodnotu výrobkov pre zákazníkov je dôležitejšie ako neustále hľadanie dokonalosti.

Charoit
Charoit.sk

Ak sa neustále snažíš byť perfektná, po istej dobe sa začneš cítiť frustrovaná, v strese a to ovplyvní celkovú tvoju pohodu a postupne vyhoríš. Zároveň sa oberáš o peniaze. Ako? Tým, že sa ti tvoje výrobky nikdy nebudú zdať dokonalé, budeš oddiaľovať ich uvedenie na trh, ak vôbec to urobíš. Neboj sa predávať v tvojich očiach nedokonalý výrobok, naopak začni to brať ako príležitosť na zlepšenie. Získaš spätnú väzbu z pohľadu zákazníka  a môžeš svoje výrobky zdokonaľovať. Ale úprimne…..za celú dobu som nikdy nedostala negatívnu spätnú väzbu (ani pri výrobkoch, ktoré som vedela, že nie sú dokonalé). 

Charoit
Charoit.sk

Ak sa neustále snažíš byť perfektná, po istej dobe sa začneš cítiť frustrovaná, v strese a to ovplyvní celkovú tvoju pohodu a postupne vyhoríš. Zároveň sa oberáš o peniaze. Ako? Tým, že sa ti tvoje výrobky nikdy nebudú zdať dokonalé, budeš oddiaľovať ich uvedenie na trh, ak vôbec to urobíš. Neboj sa predávať v tvojich očiach nedokonalý výrobok, naopak začni to brať ako príležitosť na zlepšenie

Získaš spätnú väzbu z pohľadu zákazníka  a môžeš svoje výrobky zdokonaľovať. Ale úprimne…..za celú dobu som nikdy nedostala negatívnu spätnú väzbu (ani pri výrobkoch, ktoré som vedela, že nie sú dokonalé). 

3. Choď ihneď do akcie

Ak by som si mala vybrať naozaj len jednu zásadu, tak by to bola určite táto. Vždy si pamätaj, že v podnikaní, a najmä v handmade podnikaní, je čas jedným z najcennejších zdrojov. Každý moment strávený čakaním na “správny čas” je v skutočnosti stratený čas.

Ak chceš vybudovať úspešné handmade podnikanie, musíš začať robiť činnosti, ktoré ti na začiatku nebudú veľmi príjemné. Neustále musíš vychádzať zo zóny komfortu. Práve činnosti, do ktorých sa ti fakt nechce, ti prinesú spomínaný úspech.  Výsledky nemajú tie podnikateľky, ktoré toho najviac vedia, ale tie, ktoré získané vedomosti aplikujú do praxe. A ak to nebudeš robiť, budeš iba prestupovať z miesta na miesto.

Veľa krát je to strach, čo povedia ostatní, ktorí ti bráni niečo urobiť. Neukážem sa na fotkách, lebo to uvidia susedia, a čo potom povedia. Ďalším strachom, ktorí ťa brzdí, je strach z neúspechu. Neponúknem toto na predaj, lebo čo ak si to nikto nekúpi a ešte ma aj vysmejú. A možno sa teraz budeš čudovať, ale obrovským strachom je aj strach zo samotného úspechu. Nie to radšej neurobím, lebo keď budem mať veľa objednávok,  to už nebudem stíhať. 

A ako s týmito strachmi bojovať? Ak je to “ľahší” strach, tak jednoducho zatni zuby a urob to. Urobiš to raz, dvakrát, trikrát a ten strach sa postupne stratí. Ak ide o niečo ťažšie, strach, ktorý ti spôsobuje až nepríjemne pocity a možno vyvoláva až bolesti na tele. Tak tomu venuj pozornosť. S týmto treba postupne pracovať a možno požiadať aj niekoho o pomoc. Dôležité je však uvedomiť si to a pozorovať to. Napríklad mnoho ľudí ma strach vystupovať na verejnosti, alebo napr. ja som sa niekedy bála nahrať hlasovú správu. Dnes mi nerobí problém rozprávať naživo. Ale musíš si uvedomiť, že ak to neprekonáš, nikdy sa neposunieš, kam potrebuješ. 

uspesne handmade podnikanie
Charoit.sk
úspešné handmade podnikanie charoit.sk (2)
Charoit.sk

4. Buď vytrvalá a neočakávaj výsledky hneď

Podnikanie nie je pretekom na krátku trať, ale maratónom. A rovnako ako v maratóne, aj v podnikaní je kľúčovým faktorom vytrvalosť. To či sa ti podarí vybudovať úspešné handmade podnikanie, bude závisieť od tvojej schopnosti ísť vpred aj napriek prekážkam, neúspechom a ťažkostiam.

Tu ťa chcem povzbudiť k tomu, aby si prestala podnikať z ega. Nerozhoduj sa podľa toho, či ti na tvoje príspevky ihneď ľudia reagujú.  Ver mi ľudia posty čítajú, len mnohí nemajú potrebu reagovať. Tvoje podnikateľské rozhodnutia musia byť podložené hlavne dátami z dlhšieho časového horizontu.

Nemeň všetko zo dňa na deň, ale nechaj priestor a čas, aby sa to vôbec mohlo prejaviť.  Napokon, je dôležité si uvedomiť, že úspech nepríde cez noc. Aj najväčší úspechy sú výsledkom dlhodobého úsilia a vytrvalostiAk si napríklad naštuduješ nejakú marketingovú stratégiu, tak ju daj do praxe a nejaký čas iba pozoruj. Potom si vyhodnoť výsledky a urob ďalšie rozhodnutie. Postupne zistíš, že celé podnikanie je ako snehová guľa. Čím dlhšie budeš podnikať, tým sa tvoje výsledky začnú prejavovať a kumulovať.

Ak ti však podnikanie nefunguje dlhodobo, tam je potrebné nájsť ten problém. Môžeš si napríklad prečítať môj článok Ako zvýšiť predaj handmade výrobkov bez reklamy, kde rozoberám chyby pri predaji handmade podnikania.

5. Pravidelne pracuj so svojimi cenami

Cenotvorba je pri handmade podnikaní naozaj kľúčová. Často je pre podnikateľky s vlastnou výrobou skutočnou výzvou stanoviť správnu cenu. Mnohé nerozumejú skutočným nákladom, ktoré treba do ceny premietnuť.

Zabúdajú si zarátať čas, ktorí napr. trávia na sociálnych sieťach (samozrejme pracovne), čas strávený na pošte, fotením, balením atď. Prevažná väčšina zarátava iba priame náklady (materiál a práca na danom produkte). Veľmi často sa stretávam s tým, že ceny sú nastavené veľmi nízko a nepokrývajú ani náklady. Ak máš tiež s cenotvorbou problém, pozri si video 3 najčastejšie chyby pri cenotvorbe.

úspešné handmade podnikanie charoit
Charoit.sk

5. Pravidelne pracuj so svojimi cenami

Cenotvorba je pri handmade podnikaní naozaj kľúčová. Často je pre podnikateľky s vlastnou výrobou skutočnou výzvou stanoviť správnu cenu. Mnohé nerozumejú skutočným nákladom, ktoré treba do ceny premietnuť.

úspešné handmade podnikanie charoit
Charoit.sk

 

Zabúdajú si zarátať čas, ktorí napr. trávia na sociálnych sieťach (samozrejme pracovne), čas strávený na pošte, fotením, balením atď. Prevažná väčšina zarátava iba priame náklady (materiál a práca na danom produkte). Veľmi často sa stretávam s tým, že ceny sú nastavené veľmi nízko a nepokrývajú ani náklady. Ak máš tiež s cenotvorbou problém, pozri si video 3 najčastejšie chyby pri cenotvorbe.

Následne je veľmi dôležité pochopiť, že cena handmade produktu nie je len o nákladoch na materiál a čas strávený jeho výrobou. Je to o celkovom zážitku, ktorý poskytuje. Každý handmade výrobok prináša so sebou príbeh, ktorý je prepojený s vášnivým tvorcom, ktorý vložil do produktu časť svojho srdca. Tento aspekt pridáva hodnotu výrobku, ktorú je potrebné zohľadniť pri stanovení ceny.

A tu nastáva obrovský problém. Toto veľmi úzko súvisí so sebahodnotou. Mnohé podnikateľky si vôbec neveria a tým pádom neveria ani vlastným produktom. Okrem mnohých dôležitých dôsledkov, o ktorých určite napíšem článok, priamym dôsledkom nízkej sebahodnoty je práve neadekvátna cena za produkty. Zo strachu, či si výrobok niekto vôbec kúpi, ceny svojich výrobkov znížia, čím sa oberajú nielen o vyššie zisky, ale aj priamo o možnosť vybudovať úspešné handmade podnikanie. 

Ako teda pracovať s cenami, ak mám nízku sebahodnotu? Popri osobnostnej práci na sebe, si rozdeľ a vytvor svoje produkty podľa produktovej pyramídy (článok pripravujem). Od skupiny lacnejších, ktoré sa ti predávajú najľahšie, až po tie drahšie. Krok po kroku potom postupne presúvaj svojich zákazníkov na vyššie a vyššie poschodie.

6. Deleguj všetko, čo ti neprináša radosť

V podnikaní sa veľmi ťažko odoláva pokušeniu mať všetky povinnosti vo vlastných rukách. Je to prirodzené, veď je to predsa tvoj detský sen, tvoj projekt, tvoj príbeh. Ja tomu hovorím, že je to ďalšie dieťa. Avšak, v určitom bode bude nevyhnutné uvedomiť si jeden jednoduchý fakt – toto je hranica toho, čo dokážem  kvalitne urobiť sama. A to je v poriadku. Znie to jednoducho, no pre mnohé to bude veľmi ťažká úloha veriť a spoliehať sa na niekoho iného. 

Delegovanie je skutočným kľúčom k úspechu. Nie je to len o prenesení niektorých úloh na iných ľudí, ale je to zároveň aj o sebaúcte a sebarešpekte. Je to o tom, aby si sa mohla naplno venovať tomu, v čom si naozaj skvelá a talentovaná. Delegovanie nie je o strate kontroly, ale o získaní slobody. Slobody pre teba, tvoju kreativitu a tvoje úspešné handmade podnikanie.

A čo je potrebné delegovať? Postupne všetko, čo ťa oberá o čas a energiu. Veci, ktoré ty nerada robíš, aj tak neurobíš perfektne, tak to jednoducho presuň na človeka, ktorý práve toto miluje. On to zvládne za podstatne menej času ako ty. Ak si človek ako ja, multipotencionál, ktorý miluje robiť veľa vecí, tak sa zamysli nad tým, že ktoré z nich ti prinášajú najviac peňazí a ostatným sa venuj len ako hobby.

A čo nastane ak budeš stále presvedčená, že sama to urobíš najlepšie? Budeš pracovať 15 hodín denne, nebudeš vedieť, kde ti stojí hlava, budeš vystresovaná a nakoniec totálne vyhoríš. Tvoje podnikanie nebude stagnovať, ale naopak bude upadať.

úspešné handmade podnikanie charoit.sk
Charoit.sk

7. Neustále sa vzdelávaj

Aj vo svete podnikania s vlastnými výrobkami, kde sa vytvára originálny produkt, je nevyhnutné sa neustále zlepšovať a vzdelávať

V handmade komunitách často vidím, ako sa kopíruje. U mnohých mi chýba kreativita, ale jej absenciu možno dostatočne nahradiť práve vzdelávaním. Zamedziť sa kopírovaniu jednoducho nedá, ale čo môžeš urobiť je, že budeš vždy krok vpredu. Budeš jednoducho tá, ktorú kopírujú.

A to ti zaručí kvalitné meno na trhu a neustály prílev nových objednávok.

úspešné handmade podnikanie charoit.sk
Charoit.sk

7. Neustále sa vzdelávaj

Aj vo svete podnikania s vlastnými výrobkami, kde sa vytvára originálny produkt, je nevyhnutné sa neustále zlepšovať a vzdelávať

V handmade komunitách často vidím, ako sa kopíruje. U mnohých mi chýba kreativita, ale jej absenciu možno dostatočne nahradiť práve vzdelávaním.

Zamedziť sa kopírovaniu jednoducho nedá, ale čo môžeš urobiť je, že budeš vždy krok vpredu. Budeš jednoducho tá, ktorú kopírujú.

A to ti zaručí kvalitné meno na trhu a neustály prílev nových objednávok.

Ak sa pýtaš, kde začať, v čom sa vzdelávať, tu je niekoľko oblastí, na ktoré sa môžeš zamerať:

  1. Zručnosti a techniky: Neustále si zlepšuj  svoje remeselné zručnosti, pretože tie ti pomôžu optimalizovať čas na samotnú výrobu. No nezabúdaj sa učiť aj nové metódy, aby si dokázala vytvoriť ešte lepší a zaujímavejší produkt.
  2. Marketing: Marketing je kľúčovým prvkom úspešného handmade podnikania. Môžeš mať úžasný produkt, ale ak ho nedokážeš predať? Študuj rôzne marketingové stratégie, ako sú sociálne siete, email marketing, SEO a iné. Zisti, ktoré z nich najlepšie fungujú pre tvoje podnikanie a začni ich používať. Stačí sa naučiť základy, ktoré ti zarobia natoľko, aby si si časom mohla zaplatiť špecialistov v týchto oblastiach.
  3. Trendy: Stále sa tu bavíme o úspešnom handmade podnikaní, a preto musíš vyrábať to, čo zákazníci reálne chcú. Sledovanie trendov je dôležité, aby si vedela, čo je momentálne populárne a čo by mohlo byť v blízkej budúcnosti. To ti umožní prispôsobiť svoje produkty potrebám trhu a byť vždy o krok vpred.
  4. Technológia: Technológia sa neustále mení a je dôležité držať krok. Sústreď sa na to, ako môžeš technológiu využiť vo svojom podnikaní, napríklad pomocou online predajných portálov, sociálnych médií a automatizovaných nástrojov..

8. Plánuj si oddych a čas iba pre seba

Začať podnikať  je vážny krok. To, či budeme mať z čoho zaplatiť účty, bude záležať iba na nás. A to nás stiahne k tomu, hlavne v handmade podnikaní, že začneme pracovať oveľa viac, ako niekde v zamestnaní. Mnohé žijeme v presvedčení, že úspech sa dá dosiahnuť len nekonečnou, neustávajúcou prácou. U mňa to bolo presne tak.  A hoci sa zápal a odhodlanosť tiež často považujú za cnosti,  je nesmierne dôležité uvedomiť si, že aj my tvorivé duše, potrebujeme pauzu. Nie len občas, ale skutočne pravidelne

Pauza nie je len o oddychu, je to o nabití bateriek, o obnove energie, ktorá je kľúčová pre našu kreativitu. Handmade tvorba je odrazom nás samých, nášho vnútorného sveta, ktorý chceme preniesť do fyzickej reality. Bez oddychu sa tento náš tvorivý proces jednoducho zastaví. 

A ako to môže vyzerať v realite? Začneme sa cítiť zahltene, unavene a postupne vyhoríme. Prestaneme mať rady to, čo sme predtým tak milovali. 

Plánovať si oddych a čas pre seba nie je o sebeckosti. Je to o sebaúcte, o schopnosti rozoznať, kedy potrebujem pauzu, bez ohľadu na to, koľko objednávok mám a koľko toho ešte potrebujem urobiť. Ak máš pocit, že nič nestíhaš, toto je presne ten čas, kedy si máš urobiť pauzu. Potom to urobíš dva krát rýchlejšie. Úprimne toto sa mnohé z vás budú musieť naučiť robiť.

Pauza nemusí výlučne znamenať “nič nerobiť”, mne neskutočne pomáhajú prechádzky lesom. Práve tam vznikajú moje najlepšie nápady. Dopraj si kaderníčku, kozmetičku, masáž alebo len doma medituj. Nájdi to, čo prináša relax práve tebe. Ak to budeš robiť pravidelne, tak zistíš ako ti tieto chvíle neskutočne pomáhajú práve pri tvojom handmade podnikaní

Najlepšie nápady a riešenia problémov vznikajú práve vo fáze oddychu.

V tomto článku som sa snažila ukázať, že úspech v oblasti handmade podnikania je skôr o ceste než o samotnom cieli. Rovnako ako sa budú vyvíjať a zlepšovať tvoje výrobky, aj ty ako podnikateľka budeš rásť. Ovládnutie týchto 8 kľúčových zásad ti pomôže vytvoriť pevné základy pre trvalo udržateľné podnikanie.  Ak chceš viac informácii k podnikaniu, nezabudni sa pridať do našej komunity na facebooku – Klub začínajúcich podnikateliek (facebooková skupina).

A ak sa ti článok páčil, nezabudni ho zdieľať so svojimi známymi. Podporíš tým mňa, ako podnikateľku.

V článku sú použité fotografie značky Charoit.sk.

NEWSLETTER

Zaujal ťa tento článok? Chceš získavať ďalšie informácie a postupy, ako môžeš posúvať svoje podnikanie?  Pripoj sa k našej komunite a získaj informácie o nových článkoch a ďalších zaujímavých materiáloch priamo na svoj email. Prihlás sa na odber môjho newslettra ešte dnes :).

Zdieľať článok

Picture of Lucia Vojček
Lucia Vojček

Som mentorka pre začínajúce podnikateľky. Prioritne sa zameriavam na handmade tvorbu, nakoľko s ňou mám osobné skúseností. Veľa zaujímavých a praktických informácii si však u mňa nájdu aj podnikateľky so službami. Mojou srdcovou záležitosťou je predaj produktov cez eshop, pretože ten mi predaji mojich výrobkov prinášal skvelé výsledky. Preto podnikaľky učím ako eshop správne nastaviť, aby prinášal viac objednávok, takmer samostnatne.
Viac sa o mojom príbehu dočítate na stránke O mne.

Najnovšie články na blogu